Тернополяни – міська влада – перевізники. Хто кого?

Підняття з 1 листопада Тернопільською міською радою тарифів на проїзд у громадському транспорті до 8 грн. у тролейбусі та до 9 грн. у маршрутці під час готівкового розрахунку вже тиждень залишається топ-новиною на Тернопіллі. Адже усі прекрасно розуміють, що узаконення нових тарифів у Тернополі автоматично призведе до неминучого здорожчання міжміського сполучення. Іншими словами, перевізники у районах області теж піднімуть ціни на проїзд, які і так не маленькі. Тому цілком зрозуміло, чому увага всіх мешканців області нині сфокусована на Тернополі і тернополянах, «ощасливлених» новаціями міської влади, яка «тишком-нишком» підняла тарифи на проїзд у громадському транспорті до космічних висот, як вирішили бойкотувати новації, вийшовши на вулиці на акції протесту та відмовляючись їздити за «драконівськими тарифами», ходили на роботу пішки. Тернополян тaкі тaрифи обурили, оскільки стaн мaршруток, діючі грaфіки курсувaння трaнспорту тa безкультур’я водіїв не зaдовольняли пaсaжирів нaвіть при попередніх тaрифaх.
А в соцмережах тернополяни започаткували цікавий флеш-моб «Підвезу», у якому ті містяни, які мають власний автотранспорт, пропонують «безколісним» тернополянам підвезти їх на роботу. Для оптимізації роботи люди пропонують друкувати наклейки із хештегом #Підвезу і розміщувати наліпки на лобовому склі автівки, аби потенційні попутники бачили, що сідають не до випадкової людини.
За новими тарифами тернополяни їздили недовго – всього два дні, у неділю і у понеділок тисячі людей вийшли на Театральний майдан на протести проти драконівських тарифів. Після aкції люди з 14 до 16 години перекрили рух нa п’яти дорогaх, пaрaлізувaвши рух трaнспорту в центрaльній чaстині містa тa повністю зупинивши електротрaнспорт.
А зранку 5 листопада багатотисячний натовп перекрив рух транспорту на усіх центральних дорогах у середмісті і пікетував приміщення міської ради, вимагаючи від влади відмінити нові тарифи та звільнити головного ініціатора здорожчання – начальника управління транспорту Ігоря Мединського. За словами протестувальників, він особисто зацікавлений у дорогих тарифах, адже має власні маршрутки. Міський голова «свободівець» Сергій Надал, наляканий такою громадською активністю тернополян, змушений був ретируватися і відмінити рішення про підвищення тарифів на перевезення, відтермінувавши подорожчання проїзду лише на тиждень. За цей час влада, перевізники і громадськість під час переговорів мають дійти консенсусу у цьому питанні.
Нові тарифи поділили усіх мешканців області на три ворогуючих табори – владу, перевізників та пасажирів, у підсумку заручниками ситуації стали всі учасники конфлікту, а місто поглинув транспортний колапс. На другий день після скасування нових тарифів, у вівторок, 6 листопада, акцію протесту оголосили приватні перевізники, не вийшовши на маршрути. Перевізники традиційно розповідали про високі ціни на пальне, запчастини, збитковість перевезень, мовляв, влада не компенсує їм витрат за перевезення пільговиків, через те залізли у борги.
У вівторок і в середу, коли у місті курсували лише тролейбуси та автобуси КП «Тернопільелектротрaнс», адже усі решта тернопільських перевізників страйкували, вимагаючи повернути нові тарифи, у приміщенні Тернопільскої міської ради відбувалися засідання депутатської комісії, яка займається питаннями транспорту, за участі перевізників, фахівців та громадськості. Серед них був громадський активіст Іван Рудакевич. Саме він розробив інтерактивну карту вартості проїзду у різних містах України, завдяки якій тернополяни дізналися, що в Тернополі найдорожчі ціни на проїзд в Україні. Разом з тим Тернопільщина вже не перший рік лідирує в рейтингу областей з найнижчими заробітними платами у державі. Виступаючи у міській раді, Іван Рудакевич розповів, що разом із колегами проаналізували розрахунки нової вартості на проїзд у громадському транспорті, які оприлюднила Тернопільська міська рада у ЗМІ, і порівняли ці розрахунки з аналогічними в інших обласних центрах. В результаті громадські активісти дійшли висновку, що по окремих пунктах розрахунки не відповідають дійсності. Тариф розраховувався на 197 автобусів на маршрутній мережі, згідно з рішеннями виконкому за 2016 рік. Хоча така кількість автобусів в місті давно не їздить, 6 маршрутів взагалі не функціонують. Приблизна кількість автобусів на маршрутах Тернополя – 150 одиниць. Найбільше запитань до нарахування витрат на запчастини та амортизацію. За словами Івана Рудакевича, з усього рухомого складу громадського транспорту, який здійснює перевезення у місті, під графу амортизаційних витрат підпадає лише 19 автомашин, увесь інший транспорт набагато старший за сім років, заявлених виробником як термін його служби. Також громадський активіст озвучив цифру, яким насправді за розрахунками має бути тариф на проїзд, який не повинен перевищувати сім гривень, а якщо врахувати компенсацію, яку місто виплачує перевізникам за перевезення пільговиків, то ще меншим – в межах шести гривень. Присутні на зустрічі перевізники в свою чергу погодилися перевозити краян за тарифом у сім гривень, якщо міська рада компенсує їм півтора мільйона збитків за минулий місяць.
Активісти нагадали владі, що ще минулого року, коли відбулося чергове підвищення цін на проїзд у міському транспорті, можновладці обіцяли закупити сім десятків нових автобусів, але за увесь рік спромоглися закупити лише одну одиницю.
За словами Ігоря Мединського, лише на наступному тижні будуть готові результати експертизи, яка підтвердить або спростує законність та обґрунтованість підняття тарифів на проїзд у Тернополі. За результатами перевірки міська рада прийматиме відповідне рішення. Наразі визначено, що перевізники будуть курсувати за старими тарифами (3/4 грн. у тролейбусах та 4/5 грн. у маршрутках) до отримання висновку незалежної експертизи щодо розрахунків тарифів, рішення депутатських комісій та відповідного рішення виконавчого комітету. З четверга, 8 листопада, приватні перевізники вийшли на маршрут.
У всій цій ситуації людей найбільше обурює те, що Тернопільська міська влада намагається перекласти на плечі громадян усі витрати на громадський транспорт і саме з наших кишень компенсувати перевізникам витрати за пільгове перевезення пенсіонерів, що є нечесно. Люди прекрасно розуміють, що витрати на перевезення зростають, це об’єктивний факт, і перевізники мають право вимагати підвищити тариф на проїзд, адже не можуть працювати у збиток. Але це спільна відповідальність як громади, так і влади, яка вирішила самоусунутися від виконання своїх безпосередніх обов’язків, адже це їхня сфера відповідальності. Ціни на пальне приблизно однакові по усій території Україні, але там влада якимось чином спромоглася забезпечити людям адекватний і доступний тариф на проїзд у громадському транспорті, а у Тернополі – ні. То, може, проблема не з тарифами, а з владою?
Адже залізти у кишеню до людей завжди простіше і вигідніше, ніж впроваджувати справжні, а не фейкові реформи.

Наталка ПАРОВА

Поширити статтю:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *